کوش
کوش

کوش

تحقیق و آزمایش بر روی انواع سیستم های فلایویل



شرکت خودروسازی ولوو از دهه 80 میلادی تاکنون در حال انجام تحقیق و آزمایش بر روی انواع سیستم های فلایویل بوده است تا این که این اواخر، با دستیابی به یک تکنولوژی کاربردی در ساخت فلایویل های خاص با امکان 25% صرفه جویی در میزان مصرف سوخت، موفقیت های چشم گیری را بدست آورده است.

   



در سال 2011، یک موسسه تحقیقاتی تحت عنوان Swedish Energy Agency با پرداخت مبلغی نزدیک به 1,000,000 دلار به یک شرکت خودروسازی سوئدی، از این کمپانی خواست تا به همراه شرکت دیگری تحت عنوان SKF که در ساخت بلبرینگ فعالیت دارد، مطالعاتی را بر روی سیستم سینتیک بازیابی انرژی (KERS) انجام دهد. پیش از آغاز مطالعات و کارهای آزمایشگاهی، شرکت ولوو حدس می زد که تا 20% از میزان مصرف سوخت کم شود، اما پس از اتمام تحقیقات در سال گذشته مشخص شد که نه تنها میزان مصرف سوخت به همین میزان کاهش پیدا کرده است، بلکه بهتر هم شده است.




ه گفته محققان این شرکت، اگرچه یک موتور توربو شارژر 4 سیلندر مجهز به سیستم سینتیک بازیابی انرژی تقریباً شبیه به یک موتور توربو شارژر 6 سیلندر عمل می کند، اما میزان مصرف سوخت آن 25% به مراتب کم تر است. شرکت ولوو این تکنولوژی را تحت عنوان KERS معرفی کرده است که از سرواژه های عبارت Kinetic Energy Recovery System گرفته شده است؛ روشی کارآمد، ارزان، و سازگار با محیط زیست!

 


ولوو S60 اولین خودرویی بود که با استفاده از این فن آوری، مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش، به محض این که خودرو پس از اعمال ترمز متوقف شد، موتور 4 سیلندر آن ایستاد و KERS با چرخش های نزدیک به 60,000 دور در دقیقه انباشت انرژی را آغاز کرد. این انرژی ذخیره شده برای شروع به حرکت مجدد خودرو یا در مواقعی که راننده تصمیم به فعال سازی کروز کنترل دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که فن آوری KERS شباهت زیادی به سیستم فلایویل تحت خلاء به کار رفته در خودروی آئودی R8 دارد، با این تفاوت که نحوه قرارگیری این تکنولوژی در آئودی، مخالف چیدمانی است که در ولوو دیده می شود. بدین صورت که موتور V6 به کاررفته در آئودی، چرخ های عقب را می چرخاند، در حالی که KERS به کاررفته در ولوو، وظیفه به حرکت در آوردن چرخ های جلو را برعهده دارد. این فن آوری مدرن، مشابه سایر اجزاء و قطعات به  کاررفته در خودروی فرمول یک است و نیرویی معادل با 80 اسب بخار به قدرت موتور خودروی ولوو S60 اضافه می کند. به طوری که وجود این تکنولوژی باعث شده است تا شتاب 0 تا 100 این خودرو با 1.1 ثانیه کاهش، به 5.5 ثانیه برسد.

 



همان طورکه از خودروهای هیبریدی انتظار می رود، این خودروها انرژی اضافی خود را در حین اعمال ترمز بدست می آورند به ویژه زمانی که از مناطق شلوغ با سد معابر متعدد مثل خیابان های شهر عبور می کنند. به عبارت بهتر، از طریق ترمزهای متعدد می توانند انرژی بیش تری را در باتری های خود ذخیره کنند. این در حالی است که طبق ادعای شرکت ولوو، با توجه به این که خودروهای این کمپانی، از تکنولوژی KERS بهره می برند، در عین حال که خودرو در حال ادامه دادن به حرکت خود در جاده است، موتور خودرو می تواند به مدت نیم ساعت متوقف باشد. 




منبع  : http://1car.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد