کوش
کوش

کوش

سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی موتور دیزل


سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی موتور دیزل


مقدمه
دست یافتن به عملکرد نرم موتورهای رفت و برگشتی با پاشش مستقیم سوخت،با دشواریهایی همراه است.برای برطرف کردن این مشکل،پاشش غیر مستقیم سوخت بطور گسترده استفاده شود.در موتورهای با پاشش غیرمستقیم سوخت در یک محفظه احتراق اولیه یا محفظه گردابی طراحی شده در سر سیلندر،که در امتداد محفظه احتراق اصلی است،پاشیده می شود.
موتورهای پاشش غیر مستقیم سوخت دارای بازده کمتری نسبت به موتورها با پاشش مستقیم سوخت می باشند،و از طرفی به مرحله پیش گرمایش بیشتری در استارت سرد موتور نیاز دارند.
اخیرا با استفاده از سیستمهای الکترونیکی کنترل موتور دیزل استفاده از موتورهای پاشش مستقیم افزایش یافته است.
انواع سیستم های سوخت رسانی پیشرفته موتورهای دیزل
1-سیستم سوخت رسانی
PT(کومینز)
2-سیستم انژکتوری یک واحدی
3-سیستم سوخت رسانی
Common Rail
4-پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی( (
PE

1-سیستم سوخت رسانی
PT (کومینز)
اساس کار سیستم سوخت رسانی
PT بر پایه تغییرات فشار (PRESSURE)و زمان(TIME)استوار است.
مفهوم تغییرات فشار و زمان عبارتست از:
تغییرات فشار مربوط به سوخت تحویلی به انژکتورها
تغییرات زمان مربوط به زمان ورود سوخت به انژکتور
هر دو عامل فشار و زمان تعیین کننده مقدار سوخت ارسالی به موتور است.

مدار سیستم سوخت رسانی
PT

در این مدار،پمپ فشار ضعیف سوخت را از باک کشیده و پس از فیلتر کردن به انژکتورها می رساند،در انژکتور سوخت توسط پلانچر،نیروی اسبک،میل تاپیت و میل بادامک تحت فشار قرار گرفته و با فشار زیاد به سیلندر تزریق می شود.


اجزا سیستم سوخت رسانی
PT :
• تانک سوخت
• پمپ دنده ای
• گاورنر
• دریچه گاز
• شیر قطع کن
• انژکتورها
 

 
گاورنر
قطعات دوار در گاونر که شامل دو وزنه دوار می باشد بروی یک شفت سوار شده است و بوسیله چرخ دنده های داخل مجموعه پمپ سوخت به گردش در می آید.نیروی گریز از مرکز باعث می شود وزنه ها حول پین های که وزنه ها را به حامل متصل ساخته چرخیده و از هم باز شود.حرکت به سمت خارج وزنه ها پلانجر را به سمت راست و در مقابل نیروی فنرهای گاورنر حرکت می دهند 


گاورنر


دریچه گاز(کنترل کننده گاز)
دریچه گاز راننده را قادر می سازد تا بطور دلخواه سرعت موتور را بین دور درجا و ماکزیمم دور،بسته به شرایط سرعت و بار تغییر دهد.


شیر قطع کن:
• سوخت عبوری از دریچه گاز از طریق شیر قطع کن به مجرای سوخت تعبیه شده در سر سیلندر و انژکتورها جریان می یابد.شیر قطع کن برای قطع جریان سوخت به انژکتورها و خاموش کردن موتور به کار می رود.
• در صورت خرابی در سیستم برقی می توان سوپاپ شیر را با تغییر وضعیت پیچ تنظیم از نشیمنگاه بلند کرد

شیر قطع کن



انژکتور سیستم PT


سیستم انژکتوری یک واحدی
این سیستم در دو صورت مکانیکی و الکترونیکی وجود دارد.نوع مکانیکی آن در موتورهای دیزل دیترویت که در دیزل ژنراتورها لکوموتیوها راه آهن به کار رفته است.نوع الکترونیکی آن در خودروهای دیزل سنگین
Actorz به کار رفته است.
نوع الکترونیکی خود شامل دو نوع 
1-
UPS (Unit pump system)
2-
UIS (Unit injector system )
سیستم انژکتوری یک واحدی شامل بخش های زیر است:
بخش اول : تهیه و تحویل سوخت (بخش کم فشار )
بخش دوم : بخش فشار بالا
بخش سوم: کنترل الکترونیکی دیزل
EDCبا سنسورها ،عملگرها
بخش چهارم : تجهیزات جانبی (مانند توربو شارژ و بازخورانی هوای خروجی موتور )
بسته به نوع کاربرد و مدل خودرو ممکن است بعضی از اجزا را نداشته باشد.

مراحل کنترل تهیه سوخت موتور درسیستم انژکتور یک واحدی
فصل اول :بخش تامین سوخت شامل قسمتهای زیر است 
-مخزن سوخت یا باک
-فیلتر اولیه
-پمپ سوخت
-سوپاپ کنترل فشار
-خنک کن
ECU
-خنک کن سوخت


مخزن سوخت (باک )
• مخزن سوخت : سوخت را ذخیره می کند که آن باید ضد خوردگی بوده و باید در دو برابر فشارکاری و حداقل .3
barبیش از فشار کاری آب بندی شود.
فیلتر سوخت دیزل:

 

• وظیفه آن کاهش ناخالصی سوخت از ذرات معلق می باشد.

پاسخ : سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی موتور دیزل


قسمت دوم 

پمپ سوخت:
وظیفه پمپ سوخت در بخش کم فشار آن است که اجزای بخش پر فشار را با سوخت به اندازه کافی تغذیه کند.
انواع پمپ سوخت:
1-پمپ سوخت برقی (سواری)
پمپ سوخت برقی فقط در سواری ها و کامیون های سبک به کار برده می شود.

2-پمپ دنده ای
این پمپ توسط موتور با نیروی مکانیکی کار می کند و در موتورهای دیزل با ریل مشترک کاربرد دارد.
3-پمپ پیستونی روتوری
این پمپ در موتورهای دیزل یک واحدی به کار می رود.



پمپ روتوری


سوپاپ کنترل فشار
سوپاپ کنترل فشاریک سوپاپ سر ریز است که در مجرای برگشت سیستم سوخت رسانی انژکتوری قرار گرفته است.توسط این سوپاپ ،سوخت در مدار کم فشار در حد مناسبی نگهداری می شود.



خنک کن
ECU
در خودروهای تجارتی
ECUروی موتور نصب می شود و نیاز به خنک کاری دارد برای خنک کاری ECUاز سوخت استفاده می شود.سوخت خنک از مجرای تکیه گاه ECUعبور کرده و قطعات الکترونیکی ECUراخنک کاری می کند.
سیستم خنک کننده سوخت 
سوخت در اثر فشار زیاد انژکتورها در سیستم انژکتور
UISبه شدت گرم می شود و سوخت برگشتی داغ برای سنسورهای مدار سوخت رسانی موجود در باک ودر مدار خطرناک است.بنابراین سوخت برگشتی از مدار انژکتورها به دستگاه خنک کن سوخت رفته و حرارت سوخت به مدار خنک کاری منتقل می شود.


فصل دوم : فشار بالا
سیستم پمپ و انژکتور یکپارچه (
UIS)
در این سیستم پمپ و انژکتور به صورت یک واحد در داخل پوسته مشترک جاسازی می شوند.
در این طرح هر کدام از سیلندرهای موتوریک واحد جداگانه قرار می گیرد تحریک آنها نیز از طریق بادامک های میل سوپاپ صورت می گیرد.


طرز کار انژکتور در سیستم
UIS:
کار انژکتور در چهار مرحله انجام می شود :
1-مرحله مکش : 
در این مرحله بادامک به پلانجر نیرو وارد نمی کند و پلانجر با نیروی فنر تا نقطه مرگ بالا حرکت می کند. دراین حالت سوخت با فشار پمپ اولیه (دنده ای ،غلتکی یا پیستونی)از مدار ورودی به داخل انژکتور راه یافته وبه محفظه اتاق سوپاپ سولنوئیدی می رسد.


مرحله مکش


2-کورس مقدماتی:
باچرخش بادامک پلانجر به طرف پایین حرکت می کند . سوپاپ سولنوئیدی باز میشود و پلانجر پمپ می تواند سوخت را با حرکت خود به مجرای خروجی و جایی که سوخت با فشار پمپ ضعیف وجود دارد هدایت کند.


3-کورس تحویل سوخت و تزریق همزمان انژکتور:
در زمان لازم
ECUبه سوپاپ سولنوئیدی سیگنال می فرستد،در نتیجه سوپاپ سولنوئیدی درسیت خود تکیه می کند.با این حرکت ارتباط مدار فشار ضعیف و مدار فشار قوی قطع می شود .این لحظه دقیقا لحظه شروع تزریق می باشد.
باحرکت بیشتر پلانچر به سمت پایین ،سوخت زیر پلانجرفشار قرار گرفته و به محفظه فشاری انژکتور هدایت می شود.وقتی فشار سوخت به 300بار برسد سوزن انژکتور از سیت خود بلند می شود و سوخت به صورت کاملا اتمیزه و پودری شکل به داخل اتاق احتراق تزریق می شود.



کورس تحویل سوخت 


4-کورس نهایی:
پس از پایان تزریق برق سوپاپ سولنوئیدی قطع می شود و سوپاپ آن مدار برگشت را باز می کند و ارتباط بین مدار فشار قوی و فشار ضعیف برقرار می شود.

انژکتور با روش پیش تزریق در یونیت انژکتور:
تزریق سوخت در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام می شود،لذا تولید گازهای سمی در آن بسیار کم است و موتور با نرمش و بدون صدا کار می کند.

طرز کار این سیستم در چهار مرحله زیر تشریح می شود :
موقعیت اولیه:
سوزن انژکتور و پلانجر در نشیمنگاه خود تکیه کرده اند و سوپاپ سولنوئیدی باز است ،زیرا هیچ گونه فشار در مدار وجود ندارد.


تزریق مقدماتی :
با بسته شدن سوپاپ سولنوئیدی ،فشار در مدار افزایش پیدا می کند،وقتی فشار به حدی برسد که سوزن انژکتور در آن حد باز شود،سوزن از نشیمنگاه خود برخواسته و تزریق مقدماتی شروع می شود.


پایان تزریق مقدماتی :
سوپاپ سولنوئیدی بازمی شود و ارتباط بین محفظه فشار قوی و محفظه فشار ضعیف برقرار می شود .این عمل باعث بسته شدن سوزن انژکتور شده و عمل تزریق مقدماتی پایان می پذیرد.در این فرآیند حدود1.5میلی لیتر مکعب سوخت از انژکتور تزریق می شود.

شروع تزریق اصلی :
با حرکت بیشتر پلانجر به سمت پایین ،فشار سوخت در محفظه فشار قوی افزایش یافته و سوزن انژکتور را علیرغم نیروهای مقاوم از طرف بالا بلند کرده و سوخت در اتاقک احتراق تزریق می شود. 


سیستم انژکتورتک واحدی با فشار بالا(
UPS)
این پمپ ها نسل جدید از پمپ ها تکی هستند که دارای فشار تزریق بالا تا
bar2200 هستند و دلیل آن کنترل ورود و خروج سوخت از طریق سوپاپ های الکترونیکی می باشد.

 

 

 

پاسخ : سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی موتور دیزل


قسمت سوم

طرز کار سیستم یونیت پمپ :
در این سیستم هر سیلندر یک پمپ مستقل دارد که توسط میل بادامک به کار می افتد.سوخت با فشار زیاد پس از کنترل درسوپاپ سولنوئیدی با فرمان
ECUبه لوله فشار قوی رسیده و به انژکتور منتقل می شود.
پلانجر نیروی خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.
سوپاپ های پمپ توسط سولنوئیدتحریک می شوند و سولنوئید از طریق واحد کنترل موتور مدیریت می شود.


سیستم یونیت پمپ
UPS



لوله های فشار قوی :
لوله های فشار قوی به دلیل بالا بودن فشار و کاهش افت فشار در آنها دارای طول کمی هستند.
همه واحدها دارای یک لوله کوتاه فشار قوی هستند که با طول یکسان در تمام سیلندرها بوده و مقاومت کافی در مقابل سوخت با فشار بالا را دارد. این لوله ها بدون درز و دارای قطر خارجی6وقطر داخلی 1.8میلی متر هستند.

لوله فشار قوی
کنترل الکترونیکی دیزل
EDC
واحد کنترل الکترونیکی
ECU
وظیفه
ECUپردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و ژنراتورها و فرمان دادن به عملگرهاست.
برنامه عملیاتی و پروتکل ها در حافظه مخصوص
ECUذخیره شده و میکرو کنترل ها که ریز پردازنده هستند،وظیفه پردازش عملیات را عهده دارند.
ECUدارای مدارات متفاوت الکترونیکی است که در یک محفظه فلزی جداسازی شده است.

ECU دارای اتصالات دریافت کننده سیگنال است.و دارای قسمت های زیر است:
• 1-قسمت درایور فشار ضعیف
• 2-قسمت قدرت قوی
• 3-مبدل
• 4-هسته میکروکنترلر
• 5-مرحله دایور پر قدرت
• 6-مدارهای عمومی ورودی و خروجی


ECU

سیگنال های ورودی
سیگنال های ورودی توسط سنسورها به
ECUارسال می شود.
سیگنال ورودی از نوع آنالوگ
سیگنال آنالوگ به صورت ولتاژ ارسال می شود.
این سیگنال در مبدل آنالوگ به دیجیتال (
A/D)به مقادیر دیجیتال تبدیل شده و درECUدر چرخه الگوریتم محاسبات قرار گرفته و پردازش می شود.

سیگنال های ورودی دیجیتالی
این نوع سیگنال ها دارای دو مرحله هستند.مرحله سیگنال بلند و مرحله سیگنال کوتاه.
این نوع سیگنال ها نیاز به تبدیل شدن نداشته و مستقیما در
ECUپردازش می شود.

اصلاح سیگنال ها
با تکنولوژی فیلتر کردن و تکنیک روی هم گذاری می توان سیگنال ها را کوچک کرد و در صورت نیاز انها را تقویت نمود وسپس در
ECU مورد استفاده قرار دارد.
مراحل کار سیگنال ها:
ECU با دریافت سیگنال از سنسورها عمل پردازش را در میکروکنترل ها انجام می دهد.در ECU برنامه کاملی نوشته شده است که پروتکل نام دارد.اطلاعات دریافتی با برنامه پروتکل پردازش شده و نتیجه بصورت دستورالعمل به عملگرها ارسال می شود.

حافظه برنامه ریزی:
برای اجرای عملیات
ECU نیاز به برنامه حافظه خواندنی دارد کهROM (READ-ONLY-MEMORY) یاEPROMنامیده می شود.حافظه دارای اطلاعات مخصوص(اطلاعات انفرادی،منحنی مشخصه و نقشه ها و الگوها)است.این اطلاعات ثابت بوده و با تغییرات کار موتور تغییر نمی کند.تغییرات کار موتور که ذکر شد توسط سازندگان خودرو نسبت به شرایط کارکرد خودرو تعریف می شود و به ECU جهت انطباق با پروتکل معرفی می شود.در حافظه فلاش ایپروم EPROM:انواع برنامه های اجرایی خودرو هنگامی که خودرو در پایان خط تولید قرار دارد به ECUداده می شود.

مدول مانیتورینگ:
ECU دارای مدار مانیتورینگ است که در قسمت ICها قرار دارد.مدول مانیتورینگ و میکروکنترلر یکدیگر را کنترل می کنند و در هنگام تشخیص هرگونه عیبی به تنهایی عمل تزریق سوخت موتور را قطع می کنند.
ذخیره سازی اطلاعات
یک حافظه موقت بنام
RAM(RANDOM-ACCESS-MEMORY)برای ذخیره سازی اطلاعات قابل تغییر وجود دارد.حافظه موقت نیاز به برق دائم دارد تا بتواند در اختیار قرار گیرد.با خاموش شدن برق ECUاطلاعات ذخیره شده در حافظه موقت از بین می رود.

مدارهای
ICکاربردی در ECU:
با افزایش تجهیزات خودرو و وظیفه کنترل و مدیریت عملگرها دشوار می گردد.برای ساده سازی مدار از
ICهای مختلف به نام مدول استفاده می شود.مدول ها با حافظه موقتRAM و حافظه دائم ROMارتباط دارند.این مدول ها در میکروکنترل ها قرار دارند.این مدول ها بین ورودی و خروجی واقع شده و می توانند سیگنال ها مربع شکل تولید کنند.

3-سیستم سوخت رسانی
Common Rail
یکی ازجدیدترین طراحی سیستم های سوخت رسانی سیستم
Common Rail است.



قسمت های این سیستم عبارتند از:
1-پمپ فشارقوی
پمپ وظیفه تامین سوخت با فشار بالا را بر عهده دارد.معمولی ترین این پمپ ها از نوع دو پیستونی با فشار بالا می باشد.پمپ به صورت مستقیم نیروی خود را از موتور می گیرد. سوخت از مجرا وارد شده و پس از اندازه گیری توسط سوپاپ الکترونیکی وارد محفظه پمپ می شود و پس از پمپاژ توسط لوله های فشارقوی به داخل ریل فشارقوی ارسال می شود. سوخت اضافه از طریق مجرای برگشت پمپ به داخل باک می ریزد.

پمپ فشار قوی


2-ریل فشارقوی :
در این سیستم یک ریل فشار قوی وجود دارد که در همه حالت ها توسط فشار سوخت ارسالی از پمپ،سوخت تحت فشار را در ذخیره می کند.



3-انژکتورها :
انژکتورهای به کار رفته از نوع
PIEZO است .این نوع انژکتورها دارای فشار تزریق تا حدود bar1800 می باشد.



انژکتور

4-لوله های اتصال :
لوله های اتصال دهنده جریان خروجی پمپ فشارقوی به ریل و خروجی های فشارقوی ریل به انژکتورها از نوع فشارقوی و مقاوم هستند تا تحمل این گونه فشارهای وارده به خود را داشته باشند.
5-پدال کنترل سرعت موتور :
این پدال دارای یک سنسور است که با تغیر مقدار حرکت آن توسط راننده به واحد کنترل الکترونیکی فرمان داده و واحد کنترل نیز نسبت به مقدار حرکت پدال یا گاز داده شده ، دستور کاهش و یا افزایش میزان تزریق سوخت را می دهد.


پدال گاز الکترونیکی


مزایای سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی
• 1-کنترل دقیق تر مقدار سوخت پاشیده شده
• 2-کنترل بهتر لحظه آغاز سوخت پاشی
• 3-کنترل دور آرام
• 4-کارکرد ضد دل زدن
• 5-در نظر گرفتن و جبران تغییرات دما
مراحل پیشرفت این سیستم به ترتیب زیر است:
1997-اولین سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-فشار سوخت:1350 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی آلفا رومئو و مرسدس نصب شد.
1999-سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1400بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات رنو نصب شد.

2001-دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:اقتصاد بهتر سوخت-آرامتر کار کردن موتور-کاهش آلاینده های خروجی-قدرت بیشتر موتور.
-فشار سوخت:1600 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات ولوو و بی ام و نصب شد.
2002- دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1600بار
-اولین سیستم از این نوع بروی کامیونها مان نصب شد.
2003-سومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک با انژکتورهای پیزوئی برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:بیشتر از 20%کاهش آلاینده های خروجی-بیشتر از 5%افزایش قدرت موتور-بیشتر از 3%کاهش مصرف سوخت-کاهش صدای موتور
-اولین سیستم از این نوع بروی خودروهای آئودی نصب شد.

 

 

پاسخ : سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی موتور دیزل


قسمت چهارم

پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی
PE
نحوه عملکرد این سیستم مشابه پمپ ردیفی معمولی می باشد با این تفاوت که در این سیستم می توان مقدار و زمان سوخت را توسط سیستم الکترونیکی کنترل نمود.
• این سیستم در دو نوع وجود دارد که عبارت است از:
• 1-پمپ انژکتور ردیفی
• 2--پمپ انژکتور ردیفی با کنترل غلافی

کنترل الکترونیکی پمپ انژکتور ردیفی


این سیستم از سه قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

1-حس گرها شامل

حسگر دور پمپ:این حس گر از نوع القایی می باشد ودر انتها پمپ قرار دارد و دور پمپ را به ECU اطلاع می دهد.

حس گر فشار هوای ورودی

حس گر درجه حرارت

حس گر پدال گاز

2-واحد کنترل الکترونیکی ECU
3-عمل کننده سو لنوئیدی:به طور مستقیم به پمپ وصل است و حرکت خطی آن می تواند شانه را تغییر دهد.وقتی جریان برق از سولنوئید قطع می شود،یک فنر به شانه کنترل در جهت خاموش نیرو وارد می کند که موجب قطع شدن جریان سوخت به موتور می شود.ولی وقتی سولنوئید برق دار شد،نیروی در جهت مخالف نیروی فنر شانه وارد می سازد.با افزایش این نیرو که همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است،مقدار سوخت تزریقی در موتور بیشتر می شود.بدین معنی که حرکت شانه،به نسبت جریان برق بطور پیوسته تغییر می کن و مقدار سوخت تزریقی را بین مقادیر صفر و حداکثر تنظیم می کند.


عمل کننده سولنوئیدی


پمپ انژکتور ردیفی با کنترل زمان تزریق
در این نوع یک عمل کننده اضافی می تواند همراه با کنترل شروع تزریق به کار رود که نه تنها مقدار سوخت ارسالی بلکه زمان شروع تزریق را نیز تنظیم می کند.
این کار همراه بامزایای زیر می باشد:
به حداقل رساندن آلاینده های گاز اگزوز،بهبود مصرف سوخت در تمامی مراحل کار موتور،بهبود راه اندازی موتور به خصوص در مرحله گرم شدن 

اجزا بکاربرده شده برای کنترل شروع تزریق به قرار زیرهستند:
• حس گر حرکت سوزن
• حس گر حرکت دورانی
• واحد کنترل الکترونیکی
• عمل کننده الکتریکی
حس گر سوزنی
یک مولد پالس القائی در یکی از افشانک های انژکتور نصب می شود.وقتی سوزن انژکتور باز و یا بسته می شود،مولد یک پالس خارج می کند.هنگامی که افشانک انژکتورباز می شود،سیگنال خروجی از حس گر سوزن شروع به تزریق را به
ECU اطلاع می دهد.

مکانیزم عمل کننده
علاوه بر سولنوئید مقدار سوخت ،مکانیزم این نوع پمپ مجهز به یک سولنوئید شروع تحویل سوخت است که محور تنظیم کننده غلاف کنترل را از طریق یک اهرم تحریک می کند نیروی تنظیم کننده این سولنوئید متناسب با شدت جریان برق بوده ودر مقابل نیروی فنر برگشتی عمل می کند.
اساس کار پیزوالکتریک :
در سال 1880 میلادی
RIERRE CURIE و برادرش JASQUESپدیده پیزوالکتریک را کشف کردند.آنها دریافتند که بعضی از کریستال ها مانند کوارتز و تورمالین پیزوالکتریک هستند.اجسامی با کریستال شش وجهی با پایداری بسیار زیاد دارای خواص فیزیکی مخصوصی هستند.

خاصیت تولید شارژ الکتریکی :
اگر پیزو الکتریک در معرض نیروی مکانیکی واقع شود،یون های منفی و مثبت کریستال به طرف سطوح بیرونی کریستال حرکت کرده و اختلاف پتانسیل بین دو سطح آن ایجاد شده و شارژ الکتریکی پدیدار می گردد.
تغییر شکل در پیزوالکتریک:
اگر ولتاژالکتریکی به دو انتهای کریستال پیزوالکتری وارد شود،یون های مثبت به طرف یون های منفی و یون های منفی به طرف یون های مثبت حرکت می کنند.نتیجه این حرکت انقباض در کریستال است.اگر اعمال ولتاژ در جهت مخالف باشد،کریستال انبساط پیدا می کند.

ساختمان و طرز کار انژکتور پیزوئی :
سوخت از مجرای ورودی داخل انژکتور شده و تا محفظه فشاری انژکتور ادامه پیدا می کند.یا اتصال برق انژکتور توسط مدار
ECU عملگر پیزو انبساط پیدا کرده و نیروی آن از طریق کوپلینگ هیدرولیکی به سوپاپ سرو ای انتقال یافته و در زیر سوپاپ سوخت تحت فشار قرار گرفته و از مدار خروجی به سطح فشار انژکتور راه پیدا کرده و سوزن انژکتور با نیروی فشاری سوخت از سیت خود بلند می شود و سوخت تحت فشار از مجاری انژکتور در اتاق احتراق تزریق می گردد.


انژکتور پیزوالکتریک





گردآورندگان : امیرعباس زمانی , جواد قاسمی 
استاد : مهندس مجید سالاری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد