کوش
کوش

کوش

کیسه ی هوای ایمنی این بار برای موتور سیکلت



کیسه ی هوای ایمنی این بار برای موتور سیکلت

چندی پیش شرکت هوندا موتور ژاپن اعلام کرد «موفق شده است برای اولین بار در دنیا کیسه هوای ایمنی را برای موتور سیکلت ها نیز به کار بگیرند این سیستم جدید که می تواند از شدت جراحت های ناشی از تصادفاهای از روبه رو بکاهد . از اواخر سال 2006 بر روی موتور سیکلت های پر طلایی  ( Goldwing )  هوندا نصب شده است  قسمت های مختلف سیبستم کیسه هوای ایمنی موتور سیکلت های هوندا عبارت اند از :

 یک کیسه هوا به همراه پر کننده گاز ، حسگرهای (Sensor) تصادف که تغییرات شتاب را کنترل می کنند و یکم پردازشگر الکترونیکی (Ecu) که پیوسته محاسبات  لازم را برای پی بردن به زمان رخ دادن تصادف انجام می دهد .وقتی یک تصادف شدید از جلو رخ می دهد چهار حسگر تصادف نصب شده بر روی دو شاخه جلو تغییر شتاب ایجاد شده توسط ضربه را اندازه گیری می کنند واین اطلاعات را به پردازنده کیسه هوا منتقل می کنند این پردازشگر مشخص می کند که یک تصادف در حال رخ دادن است وآیا لازم است کیسه هوا باد شود یا نه؟

  گر محاسبات انجام شده توسط پردازنده نشان می دهد که باد شدن کیسه هوا ضروری است ، نشانه ها (سیگنال های) الکترونیک از طرف پردازشگر به باد کننده کیسه هوا فرستاده می شود واین پر کننده ها بلا فاصله با باد کردن کیسه هوا به این نشانه ها (سیگنال ها ) پاسخ می دهند کیسه هوا با باد شدن سریع یعد از ضربه می تواند مقدار زیادی از انرژی روبه جلو ی راننده را بگیرد واز شدت ضر به ای که ممکن است از طرف وسیله نقلیه مقابل وارد شود بکاهد وهمین موجب کم شدن شدت جراحات در تصادفات ناشی از برخورد موتور سیکلت با وسیله ی نقلیه مقابل یا با موانع دیگر می شود. طراحان و مهندسان ایمنی هوندا با انجام آزمایش های تصادف جامع  و از همه جهات ، در مرکز  « آزمایش های تصادف واقعی » .

(Real World Crash Ucss) ژاپن، و با بکارگیری فن آوری پیشرفته شبیه سازی کامپیوتری و انجام تست در روی آدمک های موتور سیکلت سوار مخصوص تست؛ طیف گسترده ای از اطلاعات را در مورد رفتار موتور سیکلت ها طی یک تصادف ، جمع آوری و آنالیز کردند. هوندا از تجربه ی عملکردش در زمینه ی اتومبیل نیز در ابداع کیسه ی هوا بسیار کمک گرفته است.

سیستم کیسه هوای موتور سیکلت:

اجزای اصلی

مجموعه کیسه هوا شامل :

کیسه هوا و باد کننده که در جلو راننده نصب شده است.

-پردازنده کیسه هوا ، که در قسمت راست مجموعه نصب شده است و نشانه های دریافتی از حسگرهای تصادف را پردازش (آنالیز ) می کند تا تعیین کند که آیا هوا باد بشود یا نه ؟

-چهار حسگر تصادف که به دو طرف (شاخه) جلو متصل شده اند وتغییرات شتاب حاصل از ضربات جلو را بررسی می کند .

وظایف اجزای اصلی:

-مجموعه کیسه هوا  شامل کیسه هوا وباد کننده کیسه هواست

 - باد کننده هوا یک نشانه (سیگنال) الکترونیکی را که توسط پردازنده کیسه هوا فرستاده می شود دریافت    می کند. این سیگنال (نشانه ) فرمان می دهد که گاز نیتروژن آزاد شود تا کیسه هوا باد  شود این کیسه هوا موجب می شود تا شدت پرت شدن این کیسه موجب می شود تا شدت پرت شدن راننده به سمت جلو کنترل شده واز میزان صدمات ناشی از ضربه وبرخورد موتور سوار به وسایل نقلیه یا موانع دیگر کاهش یابد.

 -  از لحظه ای که ضربه ای به عنوان تصادف تشخیص داده می شود تا لحظه باد شدن کیسه هوا تنها         060/01 ثانیه طول می کشد.
پردازنده کیسه هوا

پردازنده کیسه هوا همواره در حال کنترل اطلاعات رسیده از حسگرهای تصادف است واز مقایسه این اطلاعات با رفتار و ویژگی های حرکتی موتور تعیین می کند که آیا ضروری است کیسه هوا فعال شود یا خیر ؟

اطلاعات رسیده از هر حسگر تک تک وجداگانه پردازش می شود واگر از رفتار مطمئن موتور سیکلت به یک میزان مشخص از پیش محاسبه وتعیین شده ومطابق با استاندارد های برنامه ریزی شده منحرف شود یک نشانه (سیگنال) الکترونیکی به باد کننده کیسه هوا فرستاده می شود وکیسه هوا باد می شود

-حسگرهای تصادف - حسگرهای تصادف که تغییرات شتاب را کنترل می کنند به پایه ها ی دو شاخه جلو متصل شده اند تا سرعت ودقت در تعیین ضربات از جلو را افزایش دهند - برای نصب این حسگرها هیچ نیازی به تغییر ساختار موتور سیکلت نیست برای بیشتر کردن دقت تعیین تصادفات مجموعه ای از چهار حسگر برروی دو شاخه جلو نصب شده اند  به طوری که برروی هر شاخه دو حسگر قرار گرفته است.

 

1-تصادف از بغل با یک خودرو متوقف(Honda Assqrd  )ُُ با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت.

 منبع:

www.DANESHKHODRO.persianblog.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد