کوش
کوش

کوش

ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫـﺎی ﭘﻠﯿﻤـﺮی در ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺸﺘﯽ ﻫﺎ و دﯾﮕـﺮ ﺗﺠﻬﯿـﺰات درﯾـﺎﯾﯽ

 ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫـﺎی ﭘﻠﯿﻤـﺮی در ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺸﺘﯽ ﻫﺎ و دﯾﮕـﺮ ﺗﺠﻬﯿـﺰات درﯾـﺎﯾﯽ


اﻣﺮوزه ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫـﺎی ﭘﻠﯿﻤـﺮی ﮐﺎر ﺑﺮدﻫـﺎی ﺑـﺴﯿﺎر

وﺳﯿﻌﯽ در ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺸﺘﯽ ﻫﺎ و دﯾﮕـﺮ ﺗﺠﻬﯿـﺰات درﯾـﺎﯾﯽ 

ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﻧﺪ، ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑـﻪ 

ﺟﺰﺋﯽ ﺟﺪا ﻧﺸﺪﻧﯽ از ﻋﻠﻮم ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ درﯾﺎ ﺷﺪه و ﺗﺤﻠﯿـﻞ 

ﺳﺎزه ﻫﺎی درﯾﺎﯾﯽ ﺑﺪون ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬـﺎ 

ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ... 

  در ا ﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷـﺪه 

از رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ و اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺼﺮف 

ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ ﺗﺠﻬﯿﺰات درﯾﺎﯾﯽ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘـﺼﺎص داده 

اﻧﺪ. در اﯾـﺮان ﻧﯿـﺰ ﮔـﺴﺘﺮش ﺻـﻨﻌﺖ ﮐـﺸﺘﯽ ﺳـﺎزی در 

ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ، ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی ﭘﻠﯿﻤﺮی را در ﺻـﻨﺎﯾﻊ 

درﯾﺎﯾﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺴﺘﺮش داده و روز ﺑﻪ روز ﻧﯿ ﺰ ﺑـﺮ ﻣﯿـﺰان 

اﯾﻦ ﻣﺼﺮف اﻓـﺰوده ﻣﯿﮕـﺮدد . اﯾـﻦ در ﺣـﺎﻟﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ 

ﺻﻨﻌﺖ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ اﯾﺮان، 

ﮐﺎﻣﻼ وارداﺗـﯽ و ﻏﯿـﺮ ﺑـﻮﻣﯽ اﺳـﺖ ﺑﻄﻮرﯾﮑـﻪ ﺑـﺎ وﺟـﻮد 

اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد از رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳـﺘﺮ ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه اﻟﯿـﺎف 

ﺷﯿﺸﻪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﯽ ﺑﺮ روی ﺧﻮاص آﻧﻬﺎ ﺻﻮرت 

ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﮐـﺸﺘﯿﻬﺎ و ﻗـﺎﯾﻖ 

ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﻧﯿﺰ، ﻟﺰوم ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮات ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣـﺪت 

آب ﺷﻮر درﯾﺎ (ﮐﻪ ﮔﺎﻫﺎ ﻧﯿﺰ PH آن ﺧﻨﺜﯽ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ) ﺑـﺮ 

ﺧﻮاص ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺗﺤﻠﯿﻞ و اﺻـﻼح ﻧﻘـﺎط 

ﺿﻌﻒ را اﻟﺰاﻣﯽ ﻣﯿﺴﺎزد ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳـﻔﺎﻧﻪ در اﯾـﺮان ﺑﻨـﺪرت 

ﺷﺎﻫﺪ ﭼﻨﯿﻦ آزﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ، اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ 

ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺗﺤﻘﻘﺎت ﺑﺴﯿﺎر وﺳﯿﻌﯽ در اﯾﻦ 

زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑـﺮ ﻣﺒﻨـﺎی اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎت ﻧﯿـﺰ 

اﺻﻼﺣﺎت زﯾﺎدی ﺑﺮ روی ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در 

ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﺣﺘﯽ در ﻣﻮاردی ﺧﺎص، 

ﻣﻮاد دﯾﮕﺮی ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳـﺘﺮ و اﻟﯿـﺎف ﺷﯿـﺸﻪ 

 ﮔﺮدﯾﺪهاﻧﺪ

اﯾﻦ ﺑﺮرﺳﯿﻬﺎ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ ﮐﻪ رزﯾﻦ وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ 

دارای ﭘﺎﯾﺪاری و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ 

ﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ اﺳﺖ .ﺑﻌﻼوه 

ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﺮارت 

و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺷﺘﻌﺎلﭘﺬﯾﺮی ﺑﺎﻻی آن، ﮐﺎرﺑﺮد رزﯾﻦ 

ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ را ﮐﻪ دارای ﺧﻮاص ﺣﺮارﺗﯽ ﺑﺴﯿﺎر اﯾﺪه آﻟﯽ 

 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، در ﺑﺴﯿﺎری از ﻗﺴﻤﺘﻬﺎی ﮐﺸﺘﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ 

ﻗﺮار داده اﺳﺖ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری ﻧﯿﺰ اﺻﻼح اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﮐﻪ دو 

ﻧﻘﯿﺼﻪ اﺻﻠﯽ آن، ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﻣﺪول و ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن 

ﭼﮕﺎﻟﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ را ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار دادهاﻧﺪ 

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﯿﺎن ﮔﺮدﯾﺪه، ﺣﺘﯽ ﺑﺎ وﺟﻮد 

ﻋﺪم اﻧﺠﺎمﮔﯿﺮی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﻮﻣﯽ ﺑﺮ روی ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی 

ﭘﻠﯿﻤﺮی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ، ﻟﺰوم 

اﺳﺘﻔﺎده و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در 

ﺟﻮاﻣﻊ ﺻﻨﻌﺘﯽ اﻣﺮی اﻟﺰاﻣﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﻬﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ در 

اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ در ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی ﭘﻠﯿﻤﺮی 

ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ، ﺑﻬﻤﺮاه ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺎط 

ﺿﻌﻒ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺻﻼﺣﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮ روی آﻧﻬﺎ 

ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ اﺛﺮ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺮ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی ﭘﻠﯿﻤﺮی 

ﻣﯿﺰان ﺟﺬب آب ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی ﭘﻠﯿﻤﺮی ﭘﺎراﻣﺘﺮ 

ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ از ﺗﺨﺮﯾﺐ اﯾﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر 

 ﻣﯽرود ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺟﺬب آب ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ 

ﺷﻮد اﻣﮑﺎن ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ زﯾﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ 

 ﻣﯽﮔﺮدد: 

 

1. ﻧﻔﻮذ ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﻬﺎی آب ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در 

 رزﯾﻦ و ﮔﺎﻫﯽ از اوﻗﺎت در داﺧﻞ اﻟﯿﺎف 

2. ﺟﺮﯾﺎن ﻣﻮﺋﯿﻨﯽ ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﻬﺎی آب در ﺳﻄﺢ 

 آﻧﻬﺎ را ﻣﻮﺟﺐ 2 اﻟﯿﺎف و رزﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎزﺗﺮﮐﯿﺐ 1 ﻣﺸﺘﺮک

 ﻣﯽﮔﺮدد [] 

 

 و 4 ، ﺧﻠﻞ و ﻓﺮج 3 3. ﻧﻔﻮذ آب از ﻃﺮﯾﻖ رﯾﺰ ﺗﺮﮐﻬﺎ

 ﮐﻪ در ﻣﺎده وﺟﻮد دارد [5 .[6 ﻧﻘﺎط ﺷﮑﺴﺖ

 ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮد ﮐﻪ از ﺳﺎزوﮐﺎرﻫﺎی ﺑﺎﻻ، ﺗﺎﺛﯿﺮ 6 ﺗﻮﻣﺎﺳﻮن

ﺳﻮﻣﯽ در ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﻣﯿﺰان ﺟﺬب آب، ﺑﯿﺸﺘﺮ از دو 

ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ دﯾﮕﺮ اﺳﺖ []. ﺣﺎل ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ 

رﺳﺎﻧﺪن ﻣﯿﺰان ﺣﺒﺎﺑﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ، ﻟﺰوم 

ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺗﮑﻨﺴﯿﻨﻬﺎی ﻣﺎﻫﺮ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻈﺎرت دﻗﯿﻖ 

ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه، اﻣﺮی اﺟﺘﻨﺎب 

ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. 

 آزﻣﺎﯾﺶﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اول 

از ﺗﺨﺮﯾﺐ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻧﺮم ﺷﺪن ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ و ﻣﺘﻮرم ﺷﺪن 

آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ [] اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﺮاﺣﻞ 

 ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ 1 ﺑﻌﺪ، ﻧﻔﻮذ آب ﺳﺒﺐ ﻻﯾﻪ ﻻﯾﻪ ﺷﺪن

 ﻣﯽﮔﺮدد ([5] و []). 

 

3- اﺻﻼﺣﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ 

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ از رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ 

در ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی درﯾﺎﯾﯽ، ﻟﺰوم اﺻﻼح آن اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ 

 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﺑﻌﻨﻮان 

ﯾﮏ رزﯾﻦ اﺻﻼح ﮔﺸﺘﻪ، در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ 

اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﺧﻮاص ﺑﻬﺘﺮی را در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ آب درﯾﺎ از 

ﺧﻮد ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ [1]. 

ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻔﺎوت رزﯾﻨﻬﺎی اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﯾﮏ 

ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺣﻠﻘﻪ آروﻣﺎﺗﯿﮏ اﺳﺖ، در اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ دو 

ﮔﺮوه ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﺣﻠﻘﻪ آروﻣﺎﺗﯿﮏ در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﺘﺎ ﻗﺮار 

دارﻧﺪ اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ آﻧﻬﺎ در 

اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ، اورﺗﻮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ (ﺷﮑﻞ 1). ﻫﻤﯿﻦ اﺧﺘﻼف 

ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎوت زﻧﺠﯿﺮه ﻫﺎی 

آﻧﻬﺎ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﺧﺘﻼف در ﺿﺮﯾﺐ ﻧﻔﻮذ آب و 

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺧﻮاص ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﻣﺘﻔﺎوت آﻧﻬﺎ را 

ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ

ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﻮﻣﺮﻫﺎی رزﯾﻦ 

اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﯾﺎ ﺑﻌﺒﺎرت دﯾﮕﺮ اﺳﯿﺪ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ در آباﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﻮﻣﺮﻫﺎی رزﯾﻦ 2 ﺣﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ

اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﯾﺎ ﺑﻌﺒﺎرت دﯾﮕﺮ اﺳﯿﺪ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ در آب 

ﺣﻞ ﻧﻤﯽﮔﺮدﻧﺪ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﯽداﻧﯿﻢ در ﻫﺮ 

ﭘﻠﯿﻤﺮﯾﺰاﺳﯿﻮﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ 

ﺣﺘﻤﺎ ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﻬﺎی ﻣﻨﻮﻣﺮ ﯾﺎ زﻧﺠﯿﺮهﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺟﺮم 

ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﯽ ﮐﻢ ﻣﻮﺟﻮد ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد []. در رزﯾﻦ 

اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﺗﻤﺎﯾﻞ واﺣﺪﻫﺎی ﻣﻨﻮﻣﺮ ﺑﺮای ﺣﻞ ﺷﺪن 

در آب، ﺳﺒﺐ ﺗﺮک ﺧﻮردن و اﯾﺠﺎد ﺣﻔﺮه و در ﻧﺘﯿﺠﻪ 

ورود آب ﺑﻪ اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯽﮔﺮدد، اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ 

اﺳﺖ ﮐﻪ در رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ واﺣﺪﻫﺎی ﻣﻨﻮﻣﺮ در 

داﺧﻞ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ و ﻫﻤﯿﻦ از ورود آب 

IR از 3 اﺿﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﮔﺮﻓﺘﻦ 

آﺑﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ در آن ﻏﻮﻃﻪور ﺑﻮدهاﻧﺪ 

ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻣﻘﺪار ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ از ﻣﻮاد آﻟﯽ 

ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﻏﻮﻃﻪ وری در آب ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺒﻮدهاﻧﺪ، 

 ﻫﻢاﮐﻨﻮن ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن 

 ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﻮاد اﺳﺘﺨﺮاﺟﯽ 

 ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮی ﺑﺎ وزن ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﯽ ﮐﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ 

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻮع و ﻣﯿﺰان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی آﻟﯽ ﮐﻪ در آب 

ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪهاﻧﺪ ﺑﺮای ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ و 

اﻟﯿﺎف ﮐﺮﺑﻦ ﯾﮑﺴﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺗﺨﺮﯾﺐ 

ﺷﺪن ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻧﻮع ﻟﯿﻒ ﺑﺮ اﯾﻦ 

ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺎﺛﯿﺮ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎن 

داده اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﻮاع ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ از ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت آﻟﯽ از 

 ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی ﮐﺎﻣﻼ ﭘﺨﺖ ﺷﺪه و ﮐﺎﻣﻼ ﭘﺨﺖ ﻧﺸﺪه 

وارد آب ﮔﺮدﯾﺪهاﻧﺪ وﻟﯽ ﻣﯿﺰان اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت در آﺑﯽ 

ﮐﻪ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﮐﺎﻣﻼ ﭘﺨﺖ ﺷﺪه در آن ﻗﺮار داﺷﺖ، 

ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻮد [2]. ﺑﻬﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﻟﺰوم ﻧﻈﺎرت دﻗﯿﻖ ﺑﺮ 

ﻣﯿﺰان ﭘﺨﺖ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ در ﮐﺎرﮔﺎه ﻫﺎی ﮐﺸﺘﯽ 

ﺳﺎزی، اﻣﺮی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. 

ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت Visco در ﺳﺎل 2008، ﮐﻪ وی 4 

ﻧﻤﻮﻧﻪ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داد ﮐﻪ دو ﺗﺎ از اﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎ 

رزﯾﻨﻬﺎی ﺧﺎﻟﺺ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و دو ﻧﻤﻮﻧﻪ 

دﯾﮕﺮ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ اﯾﻦ رزﯾﻨﻬﺎ ﺑﺎ اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، 

ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﻣﺪول 

ﺧﻤﺸﯽ آن در ﻣﺎه اول ﻏﻮﻃﻪوری در آب درﯾﺎ ﻧﺴﺒﺘﺎ 

ﺛﺎﺑﺖ و ﺑﻌﺪ از 10 ﻣﺎه ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ 13% ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺖ اﯾﻦ در 

ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ رزﯾﻦ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و 

اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﻣﺪول ﺧﻤﺸﯽ در 4 ﻣﺎه اول ﻏﻮﻃﻪوری 

9% و ﺑﻌﺪ از 10 ﻣﺎه 15% اﻓﺖ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ(ﺷﮑﻞ 2) 

ﻣﺪول ﺑﺮﺷﯽ ﻧﯿﺰ در ﻫﺮ دو ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ در 6 ﻣﺎه اول 
ﻏﻮﻃﻪ وری در آب درﯾﺎ، ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ 15% وﻟﯽ 
در 4 ﻣﺎه ﺑﻌﺪ در ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ 8% و در 
ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ رزﯾﻦ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ 22% اﻓﺖ داﺷﺘﻪ 
اﺳﺖ



ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ در ﺷﮑﻠﻬﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﯿﺘﻮان دﯾﺪ ﻣﯿﺰان 
ﺗﺎﺛﯿﺮ آب درﯾﺎ ﺑﺮ روی ﺧﻮاص ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﯾﮑﺴﺎن ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻣﯿﺰان 
ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﺘﻔﺎوت در ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ اﺳﺖ 
 .([] و [1])
در ﻣﻮرد رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ آن ﺑﺎ 
اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻏﻮﻃﻪوری در 
آب درﯾﺎ، ﻫﺮ دو از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻓﯿﮑﯽ ﭘﯿﺮوی ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ 
در زﻣﺎﻧﻬﺎی ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ، ﻣﯿﺰان ﺟﺬب آب آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﺪت 
اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﻪ ﺳﺮﺣﺪ اﺷﺒﺎع 
ﺑﺮﺳﺪ
اﯾﻦ ﮔﺮاﯾﺶ ﯾﮑﺴﺎن ﺑﯿﻦ رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ 
آن ﺑﺎ اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪ اﻟﯿﺎف ﺗﺎﺛﯿﺮ 
ﻣﺤﺴﻮﺳﯽ در ﻧﻔﻮذ آب ﺑﻪ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻧﺪارد([]). 
اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮدار ﺟﺬب آب رزﯾﻦ 
اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ آن ﺑﺎ اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ 
ﻧﻤﻮداری دو ﭘﻠﻪ ای ﮐﻪ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻓﯿﮑﯽ ﭘﯿﺮوی 
 ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ (ﺷﮑﻞ 6)، در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ 
ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﻌﻮد دوم در ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻪ 
ﺷﺪه ﺑﺎ رزﯾﻦ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ، ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺷﮕﻔﺖ آور آﻧﺮا 
ﺑﺪﻧﺒﺎل ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ([1] و []). 
 ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎی Visco ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از 
ﻏﻮﻃﻪ وری ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺮ دو رزﯾﻦ ﯾﮑﺴﺎن اﺳﺖ وﻟﯽ ﭘﺲ 
از ﻏﻮﻃﻪ ور ﺷﺪن آﻧﻬﺎ در آب درﯾﺎ، ﺳﺨﺘﯽ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ 
در ﮐﻨﺎره ﻫﺎ ﮐﺎﻫﺶ و در ﻣﺮﮐﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ اﯾﻦ در 
ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺳﺨﺘﯽ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﻫﻢ در 
ﮐﻨﺎرهﻫﺎ و ﻫﻢ در ﻣﺮﮐﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ 
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﯿﺰ ﺗﺎﯾﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﺗﺮاواﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ رزﯾﻦ اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ 
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آب درﯾﺎ اﺳﺖ- ﮐﺎرﺑﺮد رزﯾﻦﻫﺎی وﯾﻨﯿﻞاﺳﺘﺮ در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ 
ﺣﺘﯽ در رزﯾﻦ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﻧﯿﺰ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﺨﺮﯾﺐ در 
آب درﯾﺎ وﺟﻮد دارد [] ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﻓﻮق را ﺑﺎ 
ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی رزﯾﻦ وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺪاری ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ 
ﺑﺎﻻﺗﺮی دارد ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺮ ﻃﺮف ﻧﻤﻮد ([] و []). 
 ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی رزﯾﻦ 
وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ ﮐﺎﻣﻼ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻓﯿﮑﯽ ﭘﯿﺮوی ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. 
ﺗﺤﻠﯿﻞ IR آﺑﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫﺎی رزﯾﻦ وﯾﻨﯿﻞاﺳﺘﺮ 
در آن ﻏﻮﻃﻪور ﺑﻮدهاﻧﺪ ﻧﺒﺰ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﻘﺪار 
ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﯽ از ﻣﻮاد آﻟﯽ (ﮐﻪ ﺑﺨﺶ اﺻﻠﯽ آن 
ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﻬﺎی وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ ﺑﺎ ﺟﺮم ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﯽ ﮐﻢ اﺳﺖ) در 
آن وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﻘﺪار اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮاد 
آﻟﯽ آزاد ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ رزﯾﻦ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ ﻧﺎﭼﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، 
ﻋﻠﺖ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ﻧﯿﺰ ﭘﺎﯾﺪاری ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ رزﯾﻦ 
وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ در آب درﯾﺎ اﺳﺖ [2]. 
 
5- ﮐﺎرﺑﺮد اﻟﯿﺎف ﮐﺮﺑﻦ در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ 
ﮐﺎرﺑﺮد اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ 
ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ، ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی 
اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ دارای ﻣﺪول ﭘﺎﯾﯿﻦ و ﭼﮕﺎﻟﯽ ﺑﺎﻻو دﻟﯿﻞ آن ﻧﯿﺰ ﺧﻮاص ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ اﻟﯿﺎف 1 ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ
ﺷﯿﺸﻪ اﺳﺖ. ﻣﺸﮑﻼت ﻓﻮق را ﺑﺎ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی اﻟﯿﺎف 
ﮐﺮﺑﻦ ﺑﻌﻨﻮان ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ، ﻣﯿﺘﻮان ﺣﻞ 
ﻧﻤﻮد. اﻟﺒﺘﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎﻻی اﻟﯿﺎف ﮐﺮﺑﻦ ﻣﺎﻧﻊ از ﻓﺮاﮔﯿﺮ 
ﺷﺪن اﺳﺘﻔﺎده از آن ﺷﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ اﺳﺘﻔﺎده از 
ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی آن در ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺧﺎص ﻣﺜﻞ ﻗﺎﯾﻘﻬﺎی 
 ﻣﺴﺎﺑﻘﻪای، ﮐﺸﺘﯽﻫﺎی ﮔﺸﺖزﻧﯽ ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ و 
دﯾﮕﺮ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺤﮑﺎم و ﻣﺪول ﺑﺎﻻ و وزن 
 ﻧﯿﺎز اﺳﺖ، ﺑﺴﯿﺎر راﯾﺞ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ [2 .[4 ﮐﻢ
 
6- ﮐﺎرﺑﺮد رزﯾﻦ ﻫﺎی ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ 
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم اﺻﻼﺣﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮ روی 
ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﻬﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺻﻨﺎﯾﻊ درﯾﺎﯾﯽ، ﺑﺎ اﯾﻦ 
ﺣﺎل وﻗﻮع ﺣﻮادث آﺗﺶ ﺳﻮزی، ﻟﺰوم رﻋﺎﯾﺖ ﻧﮑﺎت 
اﯾﻤﻨﯽ را ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار داد. در ﺳﺎل1990 ﺑﻪ 
ﻋﻠﺖ آﺗﺶ ﺳﻮزی در ﮐﺸﺘﯽ اﺳﮑﺎﻧﺪﯾﻨﺎوی 158 ﻧﻔﺮ 
ﺟﺎن ﺧﻮد را از دﺳﺖ دادﻧﺪ. در آورﯾﻞ1991 ﻧﯿﺰ آﺗﺶ 
ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮐﺸﺘﯽای در اﯾﺘﺎﻟﯿﺎ 141 ﻧﻔﺮ را از ﺑﯿﻦ ﺑﺮد. در 
اﯾﻦ ﺣﻮادث ﻓﻘﻂ ﺣﺮارت آﺗﺶ ﮐﺸﻨﺪه ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ 
اﻧﺘﺸﺎر ﮔﺎزﻫﺎی ﺳﻤﯽ ﻧﯿﺰ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﻣﺮگ و ﻣﯿﺮ 
اﻓﺮاد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺣﻮادث ﻓﻮق ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ 
 ﻗﻮاﻧﯿﻨﯽ را در ﻣﻮرد 3 ﺗﺎ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﯾﻤﻨﯽ درﯾﺎ
اﯾﺠﺎد ﺧﻮاص ﺿﺪ اﺣﺘﺮاق در ﮐﺸﺘﯽﻫﺎ اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ. 
ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ اﮐﺜﺮ رزﯾﻨﻬﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده 
در ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی درﯾﺎﯾﯽ اﯾﺠﺎد آﺗﺶ و اﺣﺘﺮاق را ﺗﻘﻮﯾﺖ 
و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺠﻢ زﯾﺎدی از دودﻫﺎی ﺳﻤﯽ را آزاد 
 ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. 
ﺑﺮاﺳﺎس آزﻣﺎﯾﺸﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺘﯽ ﻣﯿ ﻠﻪای 
ﺷﮑﻞ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ 1Cm از ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ و اﻟﯿﺎف 
ﺷﯿﺸﻪ E-Glass ، ﺑﺮای ﻣﺪت ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﯿﻪ در ﺟﻠﻮ 
ﺷﻌﻠﻪ آﺗﺶ ﻗﺮار داده ﺷﺪ. ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﯿﻪ 
ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ آزاد ﮐﺮدن ﻣﻘﺎدﯾﺮ زﯾﺎدی
ز دودﻫﺎی ﺳﻤﯽ، ﺑﻪ ﺷﺪت ﺑﺮاﻓﺮوﺧﺘﻪ ﮔﺮدﯾﺪﺗﻼﺷﻬﺎ ﺑﺮای رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از 
ﻣﻮاد اﻓﺰودﻧﯽ ﺿﺪ اﺣﺘﺮاق در ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎ ﮔﺮدﯾﺪ وﻟﯽ 
اﯾﻦ اﻓﺰودﻧﯽﻫﺎ ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ را ﮐﺎﻫﺶ و 
وزن آﻧﺮا اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺑﻌﻼوه اﯾﻦ ﻣﻮاد ﺳﺒﺐ آزاد 
1 ﮔﺮدﯾﺪن ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی از دودﻫﺎی ﺳﻤﯽ ﻣﯽﮔﺮدﻧﺪ
 
[]. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن رزﯾﻨﻬﺎی ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﮐﻪ ذاﺗﺎ ﺧﻮاص 
ﺿﺪ اﺣﺘﺮاق ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ دارﻧﺪ ﺑﺮای رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻮاد ﻧﻤﯽﺳﻮزﻧﺪ ﻣﮕﺮ 
اﯾﻨﮑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ اﺣﺘﺮاق ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ آﻧﻬﺎ 
را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﮐﻨﺪ در اﯾﻦ ﻣﻮاﻗﻊ ﻧﯿﺰ رزﯾﻨﻬﺎی 
ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﻮﺧﺘﻦ ﺣﺠﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮی از 
دودﻫﺎی ﺳﻤﯽ را آزاد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ از ﺳﻮﺧﺘﻦ 
آﻧﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺨﺎر آب و دی اﮐﺴﯿﺪﮐﺮﺑﻦ و ﻣﻘﺎدﯾﺮ 
ﻧﺎﭼﯿﺰی ﻣﻨﻮاﮐﺴﯿﺪﮐﺮﺑﻦ آزاد ﻣﯽﮔﺮدد. 
وﻗﺘﯽ ﮐﻪ رزﯾﻦ ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﻣﯽﺳﻮزد، ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺮﯾﻊ زﻏﺎل 
ﮐﺮﺑﻦ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد و روی ﻻﯾﻪﻫﺎی زﯾﺮﯾﻦ 
 ﻣﯽﻧﺸﯿﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺎﯾﻖ ﺑﻮدن زﻏﺎل ﮐﺮﺑﻦ از 
اﺣﺘﺮاق ﻻﯾﻪﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﯽﺷﻮد. از دﯾﮕﺮ 
 ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎﯾﯽ رزﯾﻨﻬﺎی ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﺣﻔﻆ ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ 
در دﻣﺎﻫﺎی ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ []. 
ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل رزﯾﻨﻬﺎی ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ 
ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ و وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر 
ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﮐﺸﺘﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ 
ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ رزﯾﻨﻬﺎ در 
ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺮوی ﮐﻤﯽ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ وارد ﻣﯽﺷﻮد و 
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﮐﻪ در آﻧﻬﺎ اﺣﺘﻤﺎل آﺗﺶ ﺳﻮزی 
زﯾﺎد اﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻮاﺣﯽ اﻃﺮاف ﻣﻮﺗﻮر ﮐﺸﺘﯽ، ﺑﺴﯿﺎر 
ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ و دﻟﯿﻞ آن ﻧﯿﺰ اﯾﻤﻨﯽ و 
ﺧﻮاص ﺿﺪ اﺣﺘﺮاق آﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ []. 
7- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی 
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﻻ از ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی 
اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ و ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ در ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی 
درﯾﺎﯾﯽ، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮاص اﯾﻦ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫﺎ ﻣﻮرد 
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﻠﯽاﺳﺘﺮ 
اﯾﺰوﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﺧﻮاص ﻣﻄﻠﻮبﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺮ 
اورﺗﻮﻓﺘﺎﻟﯿﮏ ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی درﯾﺎﯾﯽ دارد. ﺣﺎل ﺑﺎ 
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺧﺘﻼف زﯾﺎد ﺧﻮاص ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ اﯾﻦ دو رزﯾﻦ 
وﺟﻮد دارد ﻟﺰوم اﺳﺘﻔﺎده ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪﺗﺮ از آﻧﻬﺎ در 
 ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺸﺘﯽ اﻟﺰاﻣﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. 
در اداﻣﻪ ﭘﺎﯾﺪاری و ﺧﻮاص رزﯾﻨﻬﺎی وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ و 
ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ در آب درﯾﺎ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻧﺸﺎن 
داده ﺷﺪ ﮐﻪ رزﯾﻨﻬﺎی وﯾﻨﯿﻞ اﺳﺘﺮ دارای ﺧﻮاص 
ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﺑﻬﺘﺮ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮی 
در آب درﯾﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ذﮐﺮ دﻻﯾﻠﯽ اﺛﺒﺎتﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از رزﯾﻨﻬﺎی ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ در 
 ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯾﯽ از ﮐﺸﺘﯽ، ﮐﻪ اﻣﮑﺎن آﺗﺶ ﺳﻮزی در آﻧﻬﺎ 
ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻗﺴﻤﺘﻬﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺤﻮﻃﻪ 
اﻃﺮاف ﻣﻮﺗﻮر، اﺟﻨﺘﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. 
در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت ذاﺗﯽ اﻟﯿﺎف ﺷﯿﺸﻪ 
از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺑﻮدن و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﻣﺪول آن 
ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ و اﻟﯿﺎف ﮐﺮﺑﻦ ﮐﻪ اﻟﯿﺎﻓﯽ ﺳﺒﮏ و ﻣﺪول 
ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﻌﻨﻮان راه ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﻓﻮق ﻣﻌﺮﻓﯽ 
ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﻄﻮرﮐﻠﯽ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت وﯾﮋه اﻟﯿﺎف ﮐﺮﺑﻦ، آﻧﺮا ﺑﻪ 
اﻟﯿﺎﻓﯽ وﯾﮋه ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺎﯾﻘﻬﺎی ﻣﺴﺎﺑﻘﻪای و 
 ﮐﺸﺘﯽﻫﺎی ﮔﺸﺖزﻧﯽ ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮده 
اﺳﺖ. 
در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺷﺎﯾﺎن ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ 
داﺧﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺖ آﻧﻬﺎ اﯾﺮان اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ در 
ﺑﺴﯿﺎری از زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﻮدﮐﻔﺎﯾﯽ ﺑﺮﺳﺪ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ در 
اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻫﻮش و دراﯾﺖ ﺳﺮﺷﺎر 
ﺧﻮد، اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﺟﺪﯾﺪ را در ﺻﻨﻌﺖ ﮐﺸﺘﯽﺳﺎزی 
ﻣﺴﯿﺮ ﺳﺎزﻧﺪ و ﺑﺎر دﯾﮕﺮ ﻧﺎم اﯾﺮان را ﺑﻌﻨﻮان ﮐﺸﻮری 
ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﻣﻄﺮح ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

منبع:نشرﯾﻪ ﻣﻬﻨــﺪﺳـﯽ درﯾــﺎ 
نظرات 1 + ارسال نظر
کنکور آسان است یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 15:22 http://easy-konkur.mihanblog.com/

سلام سایت ما در نظر دارد با سایت های پر محتوا مانند سایت شما تبادل لینک داشته باشد لذا تبادل لینک در سایت ما رایگان انجام خواهد شد
وهمچنین برای تبلیغات بنری در سایت ما با تعرفه های کاملا کارشناسی شده به سایت ما مراجعه کنید
ممنون از همکاری شما با سایت کنکور آسان است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد