کوش
کوش

کوش

آشنایی با شناورهای - فریگت



آشنایی با شناورهای - فریگت




تعریف : نوعی از کشتیهای جنگی که کوچکتر از رزمناو و بزرگتر از کوروت بوده و وظیفه اصلی آن اسـکورت دیگـر کشـتیهای جنگـی و ناوگانهای تجاری , نیروهای تهاجمی آبخاکی و گروههای تدارکات دریائی و نظامی می باشد

. فریگت ها با توجه به قابلیتهای خـود قادر به انجام وظیفه به عنوان ناوهای جنگی ضد زیردریائی نیز می باشند . تاریخچه استفاده ار کلمه فریگت در زبان انگلیسی به قرن پانزدهم باز میگـردد . در آن دوران ایـن کلمـه بـه نـوع کـوچکی از کشـتیها و شناورهای بادبانی اطلاق میگردید .  

هرچنداطلاعات دقیقی از وظیفه و نیروی پیش رانش این شـناورها در دسـت نمـی باشـد ولـی محققاٌ آنها شناورهای جنگی نبودند . در قرن هفدهم نام فریگت عموماٌ به کشتیهای اطلاق میگردید که از دیگر کشتیهای دوران خود سریعتر حرکت میکردند . اولین فریگت نوین دنیا با نام کنستانت وارویک (Constant Warwick)توسط سر پیتر پت ( Sir Peter Pett) فرزند سر فنیس پـت (Sir Phineas Pett) مالک یکی از بزرگترین کارخانه های کشتی سازی برتانیا طراحی و ساخته شد . سر ویلیام سایموند در باره این کشتی و طراح آن گفته است : " آن یک کشتی بی نظیر بود . دارای سرعت و ظرافتی فوق العاده . بکار بردن خطوط محدب روی بدنه در قسـمت زیـر خط آبخور همراه با توفال کوبی انجام شده و بکارگیری دکل های کوچک ما را برآن وامیدارد که به حق او را بهترین طـراح کشتی دوران خود بنامیم " در ربع دوم قرن هیجدهم و مصادف با جنگ های ناپلئون فریگتهای ساخته شده در قرن هفدهم بتدریج تبدیل به کشتیهای دو طبقه با دکلهای زیاد شدند که قادر به حمل 60 الی 70 توپ جنگی بودند . دک بالائی این فریگتها مخصوص قرار گـرفتن توپهـا و دک پائین ( که معمولاٌ در زیر خط آبخور بود) محل استراحت کارکنان و قرار دادن تجهیزات بود .

در طی جنگ هفت ساله (1756-1763) نیروی دریائی آمریکا قادر به تصرف چند فروند ار فریگتهای فرانسه گردید . آمریکـا از این کشتیها بمنظور تدارکات ساحلی خود استفاده میکرد . آمریکائیان بزودی شروع به کپی بـرداری و سـاخت نمونـه هـای از ایـن فریگتها مطابق نیاز خود گردیدند . استانداردهای جدیدی را برای این شناورها تعریف نمودن . فریگتهای اولیه مجهز به توپهـای بـا گلوله های 4 کیلوگرمی بودند که بتدریج تیدل به گلولـه هـای 5 و 8 کیلـوگرمی گردیـد . بـا آغـاز قـرن بعـد فریگتهـا مجهـز بـه آتشبارهائی با گلوله های 11 کیلوگرمی شدند . در عصر کشتیهای بادبانی فریگت یک کشتی جنگی بادبانی متوسط بود با دکی برای توپهای خود . توپهائی که بر روی الوارهای مخصوصی نصب می شدند . این کشتیها سریعترین کشتیهای عصر خود بوده و اندازه آنها نیز بزرگتر از کرجی های جنگی متداول .

در طول سالهای 1640 تا 1860 فریگتهای ساخته شده توسط بریتانیا عموماٌ در رده های 5 , 4 و 6 بودنـد . در آن دوران فریگتهـا سخت کارترین کشتیهای جنگی بودند آنها علاوه بر دیدبانی برای ناوگان جنگی بریتاینا برای جلوگیری از تاخت و تاز دزدان دریائی بر علیه کشتیهای تجاری به گشت زنی میپرداختند . این کشتیها علاوه بر ماموریتهای ذکر شده وظایف پیام رسانی , ترابری اعیـان و اشراف و تدارکات جنگی دیگر کشتیها و همچنین جابجائی نیروهای پیاده نظام را نیز بر عهده داشته و در صـورت نیـاز بصـورت انفرادی و یا در ناوگانهای کوچک به جنگ با فریگتهای دشمن میپرداختند .

بر خلاف کشتیهای بزرگ که تنها با پیامهای ویژه به ماموریت اعزام میگردیدند فریگتها همیشه آمـاده بـه خـدمت بودنـد . ایـن کشتیها با توجه به هزینه های کم آنها در زمان صلح برای آمادگی فرماندهان کشتیهای جنگی و افسران آنهـا مـورد اسـتفاده قـرار میگرفت . در قرن هفدهم فریکت ها شاهکارهای مهندسی و طراحی بودند . بریتانیا ئیها بادبانها و سلاحهای بیشتری اضافه کردند آلمانیها فریگتهای با آبخور کمتر طراحی کردند و فرانسویهای سلاحهای سینه و پاشنه را افزودند . در آن دوران فریگتها مجهز بـه 22 تـوپ بر روی یک دک تا 70 توپ بر روی دو دک بودند . بطور متوسط فریگتها دارای 32 تا 44 توپ بلند 3/6 تا 11 کیلو گرمـی بعـلاوه تعدادی توپ کوتاه دهانه گشاد بودند . بزودی در عصر بخار 1840-60 فریگتهای بخاری تبدیل به سریعترین کشتیهای دنیا شدند .

فریگتهائی که در نهایت تبدیل بـه رزمناوهای قرن بیستم گشتند . فریگت بخار در اواخر دهه 1800 لغت فریگت دیگر مورد استفاده قرار نمیگرفت و کشتیهائی که قبل از این بدین نام خوانده میشدند بـا نـام کشتی های گشت زنی و در ادامه به رزم ناو تغییر نام یافتند . این لغت تا بعد از جنگ جهانی دوم مورد اسـتفاده قـرار نگرفـت . در این زمان این کلمه دوباره بر سر زبانها افتاد و اینبار به کشتیهائی اطلاق گردید که قبـل از آن بعنـوان کشـتی اسـکورت اقیانوسـی خوانده میشدند . این کشتیها که بزرگتر از کوروت و کوچکتر از رزمناو بودند از قدرت آتش کمتری نسـبت بـه رزمناوهـا برخـوردار بوده و ظرفیت سوخت پائینی داشتند و سرعت آنها نیز بدلیل سیستم های رانش نه چندان قوی , کم بود . آنها حتی برای عبـور از عرض اقیانوس آتلانتیک نیاز به سوختگیری مجدد داشتند . هذرچند این محدودیتها برای یک شناور ضد زیردریائی جنـگ جهـانی دوم محدودیت بزرگی محسوب نمیگردید , اما بطور جدی باعث کـاهش سـرعت یـک ناوگـان جنگـی میشـد . ناوگـانی کـه در آن رزمناوها جایگزین فریگتها گردیده بودند .

در دهه های 1960 و 1970 فریگت ها مجهز به موشک های هدایت شونده و قابلیت جنگ های ضد هوائی (AAW)شدند . اما طراحی این دسته از شناورها بعنوان یک شناور رزم سطحی کم هزینه و فقدان توانمندی انهـا در انجـام چنـد ماموریـت و کـاهش درخواست برای آنها مانع رشد این دسته از ناوهای جنگی گردید . با بهبود موشکهای ضد هوائی و ضد موشک نظیر آستر 15 , فریگتها بطور وسیعتری در ناوگانهای نیروی دریائی مورد اسـتفاده قرار گرفتند . در مقابل این دسته از فریگتها , تعدادی از فریگتها نیز به تجهیزات جنگ ضد زیردریائی (ASW) مجهـز گردیدنـد . این فریگتها دارای تجهیزات سونار بهینه شده ] اژدرها و حتی اژدرهای حمل شونده بوسیله موشـک (ASROC) بودنـد . هرچنـد این ناوها دارای حداقل امکانات رزم سطحی بودند ولی سلاحهای ضد هوائی لازم برای دفاع از خود را حمل میکردند . درراستای اهداف نبردهای ضد زیر سطحی , فریگتها مجهز به دک پـرواز و آشـیانه بـالگرد گردیدنـد . بمنظـور کـاهش ریسـک شناسائی زیردریائیها بالگردها که مجهز به تجهیزاتی نظیر سونوبوی , سونارهای کابلی و آشکارکننده های مغناطیسـی بودنـد بکـار گرفته شدند . این بالگردها قادر بودند تا ضمن شناسائی تهدیدهای ممکن هدفهای تائید شده را با اژدر و بمب های زیر آبـی مـورد حمله قرار دهند .بالگردها با توجه به امکاناتشان قادر بودند تا اهداف دور دست را نیز شناسائی نمایند و در صورت مجهـز بـودن بـه موشکهائی نظیر پنگوئن حتی قادر بودند تا برای رزم ضد سطحی نیز بکار روند . با تجهیز فریگتها به بالگرد انها ارزش زیـادی بـرای عملیات جستجو و نجات پیدا نمودند . بالگردها قادر بودند در مانورها به جابجائی نیرو و حمل و نقل تجهیزات بین ناوگان بپردازنـد بدون اینکه خللی در ماموریت فریگت وارد گردد . امروزه فریگتها بگونه ای طراحی میگردند تا ضمن رادارگریز بودن توانائی های رزم موشـکی را داشـته باشـند . ایـن توانمنـدیها بعلاوه سرعتهای بالا فریگتها را در زمره کارامدترین ناوهای جنگی عصر حاضر قرار میدهد

 انواع فریگت ها : فریگت مجهز به موشک FFG Guided Missile Frigate فریگت مجهز به امکانات حمل بالگرد FFH Frigate With an Assigned Helicopter فریگت مجهز به موشک با امکانات حمل بالگرد Guided Missile Frigate With an Assigned Helicopter FFGHM FFT Training Frigate آموزشی فریگت فریگت آموزشی

1 موشک سطح به سطح

 2- موشک سطح به هوا اینچ 4/5 توپ

4- مسلسل 30 میلیمتری

 5- اژدر افکن 324 میلیمتری

 6- لانچر دکوی

7سیستم اپترونیک

ESM-8

 SATCOM - 9-

 10- رادار جستجوی هوائی

 11- رادار جستجوی سطحی

 12- سیستم کنترل آتش

13- بالگرد 1-SSM Launcher 2- SAM Launcher 3- 4.5 in Gun 4- 30mm Gun 5- Torpedo Launcher 6-Decoy Launcher 7-ESM 8- SATCOM 9-Opteronic Director 10-Air/surface Search RADAR 11-Surface Search RADAR 12-Fire Control System 13-Helicopter 7

جدول مقایسه ای تعدادی از فریگتهای فعال در دنیا Drummond نام کلاس : FFG نوع: بارکامل ): 1170 تن تناژ( 80 *10 / 3 * متر) : 3 ابعاد( نات):23 سرعت ( 4500 مایل با سرعت 15 نات برد: نفر): 93 پرسنل( آرژانتین کشور:

نام کلاس : Wielingen FFGM نوع: بارکامل ): 2430 تناژ( 106 / 4 *12 / 3 * 5 / متر) :6 ابعاد( نات):26 سرعت ( 4500 مایل با سرعت 18 نات برد: نفر): 159 پرسنل( کشور: بلژیک

 نام کلاس : Broadsword نوع: FFGHM بارکامل ): 4731 تناژ( 125 *14 / 8 * متر) :6 ابعاد( نات):30 سرعت ( برد4500 مایل با سرعت 18 نات نفر): 239 پرسنل( برزیل کشور:

نام کلاس : Halifax FFGHM نوع: بارکامل ): 4770 تناژ( 126 *16 / 4 * 5 متر) : ابعاد( نات):29 سرعت ( برد: 3930 مایل با سرعت 18 نات نفر):198 پرسنل( کانادا کشور:

 Thetis نام کلاس : FFHM نوع: بارکامل ):3500 تناژ( 99 / 8 *14 / 4 * متر) :6 ابعاد( 20 / نات):8 سرعت ( 15 نات / 8500 مایل با سرع 5 برد: نفر):60 پرسنل( دانمارک کشور

: Lafayette نام کلاس : FFGHM نوع: بارکامل ):3600 تناژ( 115 *15 / 4 * 4 / متر) :8 ابعاد( نات):25 سرعت ( 7000 مایل با سرعت 15 نات برد: نفر): 140 پرسنل( فرانسه کشور:

نام کلاس : Oliver hazard FFGHM نوع: بارکامل ):4100 تناژ( 138 / 1 *13 / 7 * 4 / متر) :5 ابعاد( نات):29 سرعت ( برد: 4500 مایل با سرعت 20 نات نفر):200 پرسنل( آمریکا کشور:

نام کلاس : Duck FFGHM نوع: بارکامل ):4200 تناژ( 133 *16 / 1 * 5 / متر) :5 ابعاد( نات):28 سرعت ( 7800 مایل با سرعت 15 نات برد: نفر):181 پرسنل( انگلیس کشور

 Alvaro De Bazan: کلاس نام نوع:FFGHM تناژ(بارکامل ):5853 133/2*18/6*4/9: (متر)ابعاد سرعت (نات):28 برد:4500 مایل با سرعت 18 نات پرسنل(نفر):250 کشور:اسپانیا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد