کوش
کوش

کوش

سخاوت وبخشندگی






سخاوت وبخشندگی

الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و بعد:

انسان مسلمان دارای خوی بخشندگی است وسخاوتمند بودن یک صفت ویژه اوست وانسان مسلمانی که دارای چنین ویژگی هست از از بخل و تنگ چشمی گریزان است. زیرا به خوبی می فهمد که سرانجام بخل و تنگ چشمی پلیدی نفس و تاریکی قلب می باشد. و انسان مسلمان بخاطر ایمان و کارهای نیکش دارای نفس و شخصیتی بی آلایش وقلبی نورانی است و چنین حال و وضعی با بخل و تنگ چشمی همخوانی ندارد و عملا انسان مسلمان از آن گریزان است.

..............ادامه مطلب

  اما باید بدانیم که بخل و تنگ چشمی یک نوع بیماری درونی و اخلاقی است، که انسان می تواند تنها با توسل به ایمان و اعمال صالح خود را از آن حفظ نماید. خداوند متعال می فرماید:« إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً {19} إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً {20} وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً {21} إِلَّا الْمُصَلِّینَ {22} الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23} وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24} لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}» (انسان کم طاقت و ناشکیبا آفریده شده است، هنگامی که بدی و ضرری متوجه او می شود بسیار بی تابی می کند، و زمانی که به خوبی وخوشی دست پیدا کند، بسیار دریغ کننده است. مگر نمازگزاران، آنهایی که مدام نمازشان را به موقع میخوانند، و بر آن مواظبت می نمایند، و آنهایی که در اموال ودارایشان برای گدایان و محرومان سهم معلومی قرار دارد).«المعارج19-25» توچه به نیازمندان و مستمندان و تهیه نیازهای خوراکی و لباس و مسکن آنها در جهت رضایت خداوند، کاری بسیار مهم و با ارزش است و خداوند متعال می فرماید: الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ {274}
(کسانی که دارایی خود را درشب و روز و پنهان و آشکار در راه خدا می بخشند و بکار می گیرند، پاداش آنها نزد پروردگارشان است، و ترس و نگرانی از آینده خود ندارند). «البقره:274»
با توجه به اینکه ارزشهای اخلاقی از طریق تربیت و تمرین بدست می آیند، انسان مسلمان برای کسب آن به وسیله پایبندی و بیادآوری اهتمامی که شریعت با حکمت اسلام به آنها می دهد، تلاش جدی تری می نماید، و آیات قرآن و سنت رسول خدا را چراغ راه خود قرار می دهد. پس انسان مسلمان سعی کند که همیشه در گروه سخاوتمندان در راه خدا باشد و افراد مستمند و نیازمند را مورد حمایت قرار دهد به منزل خویش دعوتشان نماید و با احترام با آنها رفتار کند. و از همه امکانات خود برای حل مشکلات دیگران استفاده نماید. تا خداوند او را در آسایش و رفاه قرار بدهد.و سعی کند که خود را از بخل و تنگ چشمی دور نگهدارد تا از سختیها و گرفتاریها در امان باشد. خداوند متعال می فرماید: فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى {5} وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى {6} فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى {7} وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى {8} وَکَذَّبَ بِالْحُسْنَى {9} فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى {10} وَمَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى{11} ( کسی که بذل و بخشش می کند، و پرهیزگاری را پیشه خویش می سازد، و به پاداش ارزشمند ایمان و باور داشته باشد. رفاه و آسایش را برای او فراهم می سازیم، اما کسی که بخل بورزد و تنگ چشمی نماید، و خود را بی نیاز گمان کند، و به پاداش خوب ایمان نداشته باشد، او را به سختی و مشکلات می اندازیم. وآن هنگام که به گور انداخته می شود، دارائیش چه سودی به حال او خواهد داشت؟). «اللیل:6»
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وسلم می فرماید: ( از بخل و تنگ چشمی پرهیز کنید زیرا باعث فساد و نابودی مردمان گذشته گردیده است و با هم به جنگ پرداخته و خون یکدیگر را ریخته و حرمت و حیثیت یکدیگر را زیر پا نهاده اند).« رواه مسلم» و در جای دیگر می فرماید: ( اگر با بخشیدن نصف خرمایی هم که بوده خود را از آتش جهنم نجات دهید).« رواه البخاری» پیامبر صلی الله علیه وسلم سخاوتمندترین مردم بود ودر ماه رمضان بیشتر سخاوتمند بود و همچنین مردم را به اینکار تشویق می نمود.
از ابن عباس رضی الله عنه روایت است: که فرمود: (پیامبرصلی الله علیه وسلم سخاوتمندترین مردم از لحاظ خیر بود ودر ماه رمضان وقتی که جبرئیل او را ملاقات می کرد بیشتر سخاوتمند می شد، و جبرئیل هر شب در ماه رمضان تا پایان ماه با او ملاقات می کرد و پیامبر صلی الله علیه وسلم قرآن را بر او می خواند و وقتی که جبرئیل با او ملاقات می کرد، او برای بخشش خیر از تندباد سریع تر می شد).«متفق علیه»
بلاخره ماه رمضان ماه صدقات و انفاق در راه خداست که هر توانمندی می تواند با بذل مالش در راه خدا نفس خویش را تزکیه و اخلاق و رفتارش را تهذیب نماید واز نعمتی که خداوند بر او ارزانی داشته توشه ای برای آخرتش بیاندوزد
.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد